VIN kodas yra įspaudžiamas automobilio korpuse (kėbule) jį gaminant. Kai kurie gamintojai naujuose modeliuose juos įspaudžia taip, kad kodas būtų
VIN kodas yra įspaudžiamas automobilio korpuse (kėbule) jį gaminant. Kai kurie gamintojai naujuose modeliuose juos įspaudžia taip, kad kodas būtų matomas pro priekinio automobilio stiklą (apatinėje dalyje), tai laikoma kaip papildoma automobilio apsaugos priemonė.
VIN kodas (VIN – vehicle identification number) yra automobilio atpažinimo numeris – tai suskirstyta skaičių ir raidžių seka, gamintojo skirta automobiliui identifikuoti. Pagal VIN galima tiksliai nustatyti automobilio kilmę bei modelio pagaminimo datą. Šis kodas yra naudojamas Naujojoje Zelandijoje, Australijoje, Europoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose ir kitose šalyse.
VIN istorija
1950-aisiais amerikietiškų automobilių gamintojai ant transporto priemonių pradėjo žymėti identifikacinius ženklus. Taip šis atpažinimo kodas buvo pavadintas VIN kodu. Jo tikslas buvo pateikti aiškią informaciją apie transporto priemonę. Tyrimai parodė, kad pirmieji VIN kodai buvo įvairiausių rūšių, juos sudarydavo kiekvienas gamintojas savaip.
Nuo 1980-ųjų JAV transporto departamentas pradėjo reikalauti, kad visų kelių transporto priemonių VIN kodai turi būti sudaryti iš 17 ženklų. Ši įdiegta VIN sistema yra naudojama ir šiandien. Europos Sąjunga priėmė dėl VIN kodo direktyvą, kuri taikoma visoms ES narėms. Kai kurios gamyklos vietoje automobilio atpažinimo numerio žymi kėbulo numerį. O numerio identifikacijos apibrėžime pateiktas terminas „automobilio numeris” kai kuriais atvejais yra ir kėbulo ar rėmo numeris. Kai kuriose šalyse, pavyzdžiui, Artimųjų Rytų Azijos šalyse, iki šiol VIN sistema netaikoma. Čia kėbulo numerį sudaro mažiau simbolių (dažniausiai 14). Ši sistema nenaudojama ir kai kurioms nemotorinėms transporto priemonėms (priekabų, puspriekabių) identifikuoti.
Automobilio kodas – 17 ženklų
VIN kodas sudarytas iš 17 raidžių ir skaičių. Kiekviena tuščia VIN’o žymėjime vieta turi būti užpildyta. Jeigu nėra konkrečių ženklų, iškalamas „0”, „X” arba „Z”. Yra nenaudojami ženklai I, O ir Q tam, kad nesipainiotų su 1 ir 0. VIN kodą sudaro 3 dalys: WMI – pasaulinis gamintojo kodas, VDS – šia dalimi apibūdinamos bendrosios automobilio savybės, VIS – automobilio skiriamoji dalis, t. y. 8 ženklai, kuriuos gamintojas skiria konkrečiam automobiliui. WMI iššifruojamas taip:
Pirmas ženklas – raidė ar skaičius žymi geografinę gamintojų teritoriją. Jei reikia, ji gali būti žymima keliais ženklais. Pavyzdžiui, simbolis 1 – JAV (1 arba 4), 2 – Kanada, 3 – Meksika, J – Japonija, K – Korėja, S – Anglija, W – Vokietija , Z – Italija.
Antras ženklas – konkreti valstybė toje geografinėje teritorijoje. Tik pagal 1 ir 2 ženklų kombinaciją galima nustatyti šalį ar valstybę.
Trečias ženklas žymi konkretų gamintoją. Tik šių trijų ženklų kombinacija leidžia identifikuoti gamintoją. Jei trečiasis ženklas yra „9”, tai reiškia, kad gamintojas per metus pagamina mažiau nei 500 transporto priemonių.
Penkios sekančios raidės reiškia automobilio ypatybes – jo kėbulo, variklio tipą, modelį ir kt. Devintoje vietoje yra kontrolinis kodas.
Dešimtoje – „modeliniai” metai, kada buvo pradėtas gaminti automobilio modelis.
„Modeliniai metai” prasideda anksčiau už kalendorinius, dažniausiai vasarą (duomenys rodo, kad jų pradžia gali būti nuo balandžio iki spalio mėn.), tai susiję su masinėmis gamyklos darbuotojų atostogomis arba naujo modelio (modifikacijos) išleidimu. Štai 1999 m. rudenį pagaminti automobiliai yra pažymėti kaip 2000 modelinių metų produkcija. Amerikiečių gamintojų yra tik vienas būdas atpažinti pagaminimo metus, o europiečiams ES direktyvos suteikia galimybes patiems spręsti, kaip juos išreikšti. Dėl to čia gali būti skirtumų: arba yra metų kodas, arba leidimo metų du paskutiniai skaitmenys.
Vienuoliktoj vietoj yra pateikiama automobilio gamykla gamintoja. Europietiškiems automobiliams ji nėra būtina, tačiau gali ir būti.
Galiausiai paskutinė vieta kode tenka automobilio serijiniui numeriui.
Ekspertai eina šalia klastotojų
Suklastoti VIN kodai aptinkami registruojant automobilius VĮ „Regitra„. Anot įmonės ekspertų, kodus daugiausia padirbinėja automobilių vagys, kartais taip pat pardavėjai, norintys „pajauninti” transporto priemonę. Lietuviai bei lenkai yra geri ir operatyvūs VIN kodų klastotojai. Sukuriamos naujos technologijos, padedančios greičiau atskirti netikrą kodą, tačiau padirbinėtojai taip pat randa būdą jas įveikti. Vyksta nuolatinė kova, pirmaujančiųjų nėra. Nors kodai po priekiniais automobilių stiklais yra gerai matomi, tačiau tas plokšteles, anot eksperto, koreguoti ar pagaminti naujas nesudėtinga.
Prancūziškų, itališkų automobilių, taip pat BMW, „Mercedes-Benz” markių VIN kodų dešimtoje pozicijoje metai nefiksuojami, todėl jie dažnai ir klastojami. Pagal „Regitros” pateiktus duomenis, 2002 m. buvo užfiksuota 215 suklastotų VIN kodų, 2003 m. – iš 244 įtartinų atvejų 119 pasitvirtino, kad VIN’as buvo suklastotas. 2004 m. per 8 pirmuosius mėnesius užfiksuoti 155 atvejai. Daugiausia perdarinėjami „Audi”, „Volkswagen”, „Mercedes-Benz”, BMW automobilių VIN kodai.
Perkant naudotą automobilį patariama pardavėjo paprašyti parodyti transporto priemonės registracijos liudijimą, atidžiai pažiūrėti, ar jame nėra bent jau aiškiai matomų falsifikavimo požymių, sutikrinti jame įrašytą VIN’ą su atitinkamais automobilio kėbule ar priekiniame lange bei lentelėje iškaltais ženklais. Jei metalinė lentelė nuimta, pasidomėkite, kodėl.
Kilus abejonių dėl identifikacinio numerio, galima kreiptis į Vilniaus bei kitų didžiųjų Lietuvos miestų Kriminalistinių tyrimų centro Transporto priemonių identifikavimo skyrių. Ši paslauga kainuoja 175 Lt, mūsų šalyje ja naudojasi apie 20-30 asmenų per metus. Vidaus reikalų ministerijos interneto svetainėje „www.vrm.lt” paspaudus „Paieška” ir patekus į puslapį „Paieška duomenų bazėse”, įvedus VIN kodą į „kėbulo numerį”, galima pasitikrinti, ar perkama transporto priemonė nėra tarp ieškomųjų policijos.
Internete galima aptikti ir nemokamų VIN kodo iššifravimo puslapių, tačiau, rodo praktika, ne visą informaciją jie pateikia, o naujausių automobilių dar nėra suvesti duomenys. Savarankiškai šifruojant VIN kodą reikia pasitelkti konkretų automobilio modelį. Reikia žinoti, kad šie kodai skirti ne tik „Regitros” specialistams, pasieniečiams, bet ir automobilių pirkėjams bei jų savininkams.