HomePatarimai

Atšalus orams vairuotojų laukia – „Juodasis ledas“

Atšalus orams vairuotojų laukia – „Juodasis ledas“

„Juodasis ledas“ susiformuoja ant kelios dangos, kurios temperatūra yra žemiau nulio. Tokiomis sąlygomis vanduo puikiai limpa prie paviršiaus virsdama

Kaip sutaupyti degalų? 10 taisyklių
Ko reikia norint vairuoti Motoroleri
Dyzelinio variklio priežiūra

„Juodasis ledas“ susiformuoja ant kelios dangos, kurios temperatūra yra žemiau nulio. Tokiomis sąlygomis vanduo puikiai limpa prie paviršiaus virsdamas plonu ledo sluoksniu, kuris nepastebimas dėl juodos kelio paviršiaus spalvos. Šis ledas ir vadinamas „juoduoju ledu“.

Vairavę sniegu padengtu keliu vairuotojai automatiškai praranda budrumą ir padidina greitį, pamatę sniegu nepadengtą juodą kelio dangą. Tačiau tai gali turėti tragiškų pasekmių, nes žiemos metu švari juoda kelio danga gali būti labai apgaulinga.

„Jei automobilyje staiga tampa įtartinai tylu ir apima jausmas, kad automobilis tarsi „plaukia”, o ne važiuoja, greičiausiai jūs važiuojate ypatingai lygiu ir slidžiu paviršiumi, vadinamu „juoduoju ledu“, – sako „Renault“ vairavimo mokyklos instruktoriai. – „Juodasis ledas“ sąlygoja itin pavojingų vairavimo sąlygų susidarymą. Tai – mirtį nešanti grėsmė vairuotojams bei kitiems eismo dalyviams”.

Jei jūsų vairuojamas automobilis užvažiavo ant juodojo ledo, svarbiausia mažinti greitį naudojant pulsuojantį stabdymą ir nenaudoti jokių staigių manevrų.

Nors žieminės padangos padidina jūsų saugumą, tačiau netgi jos tokioje situacijoje neapsaugos. „Juoduoju ledu“ slystantis automobilis tampa tiesiog sunkiu objektu, kuris juda neprognozuojama kryptimi, jo judėjimo pagreitis didėja, o sustojimo vietos suplanuoti neįmanoma. „Tai grėsminga situacija ir pėstiesiems, žmonėms, stovintiems viešojo transporto stotelėse, todėl pamatę juoduoju ledu padengtą kelio dangą budrūs turi būti visi”, – įspėja „Renault vairavimo mokyklos” instruktoriai.

Kaip važiuoti „juoduoju“ ledu?

Taigi, kaip važiuoti „juoduoju“ ledu? Kaip suprasti, kada „juoduoju“ ledu jau važiuojame? Ką daryti, kad nepaslystume ir kaip išvengti tragedijos paslydus? Į šiuos klausimus GAZAS. LT žurnalistams atsakymus rasti padėjo Vilniaus Sportinio vairavimo centro vadovas ir treneris, automobilio valdymo žinovas Andrejus Savčenko.

Pirmiausia pašnekovo pasiteiravome, kaip vairuotojas turėtų suprasti, kad važiuoja „juoduoju“ ledu?

„Vairuotojas privalo stebėti bet kokius dangos pasikeitimus. Pasikeitus dangos išvaizdai reikia išsiaiškinti, kas būtent pasikeitė. Galima sustoti ir apžiūrėti, bet paprasčiau yra tiesiog sumažinti greitį ir paspausti stabdį. Tik nepamirškite pažiūrėti į galinio vaizdo veidrodėlį ir įsitikinti, kad už jūsų nėra automobilių. Dažniausia „juodasis“ ledas atrodo kaip gražus vasarinis asfaltas ir tik įsižiūrėjus galima pamatyti lengvą blizgesį. Bet kuriuo atveju, reikia nepamiršti, kad už lango ne vasara ir važiuoti privaloma atsargiai“, – kriterijus, pagal kuriuos atpažinsite „juodąjį“ ledą, įvardijo Andrejus Savčenko.

„Sukibimas graduojamas taip: asfaltas, žvyras, sniegas, ledas. Aišku, jei įmanoma – geriau važiuoti sniegu, bet išlikite budrūs. Gilus sniegas irgi pavojingas. Jei jau įvažiavote į „juodojo“ ledo atkarpą, pasistenkite išvengti staigių veiksmų. Švelniai atleiskite akseleratorių ir dar švelniau pradėkite stabdyti. Jeigu automobilis be stabdžių antiblokavimo sistemos (ABS) galima naudoti pulsuojantį stabdymą, spaudžiant ir atleidžiant stabdžių paminą. Vairavimas irgi turi būti labai švelnus, vairas sukamas tik tiek, kiek reikia, nes kuo didesniu kampu pasuksite vairą, tuo ilgiau važiuosite tiesiai“, – patarimais pasidalijo vairavimo specialistas.

Kritinėse situacijose svarbu nepanikuoti

Jei visgi jūsų automobilis, įvažiavęs į „juodojo“ ledo spąstus, pradėjo slysti – nepanikuokite. Andrejus Savčenko sako, kad prasidėjus slydimui beveik visais atvejais tragedijos išvengti galima.

„Atsakymas, kaip suvaldyti pradėjusį slysti automobilį, yra labai ilgas ir reikalauja atskiro straipsnio. Skirtingos varančiosios ašys kontroliuojamos kitaip. Bandant trumpai aprašyti veiksmus, kuriuos vairuotojas turi atlikti prasidėjus slydimui, galima suklaidinti skaitytojus ir gauti atvirkštinį efektą. Tačiau yra bendrų patarimų, kuriuos gali pritaikyti bet kokį automobilį vairuojantis asmuo. Svarbiausia – nepanikuokite, laikykite priekinius ratus pasuktus į tą pusę, kur reikia važiuoti. Vairas yra svarbiausias įrankis kovojant su slydimais. Automobiliuose su stabdžių antiblokavimo sistema, kai ratai yra nukreipti ten, kur reikia – galite švelniai stabdyti. Automobiliai su elektroninės stabilumo kontrolės sistema (ESP) dažniausiai pasistengs jums padėti. Svarbiausia – vairuokite ir pasistenkite atsikratyti greičio“, – trumpai patarė A. Savčenko.

„Vairuotojas, net ir tiksliai nežinantis ką daryti, tačiau bandantis automobilį suvaldyti, turi 50 procentų tikimybę tą padaryti sėkmingai. Vairuotojo, kuris nedaro nieko, galimybės išvengti avarijos lygios nuliui“, – baigė pokalbį sportinio vairavimo treneris.

Ką daryti, kai ant „juodojo ledo“ užvažiavęs automobilis ima slysti? Jei sukibimą su kelio danga praranda užpakaliniai automobilio ratai, reikia stengtis suvaldyti automobilį ir atstatyti jį į reikiamą trajektoriją. Jokiu būdu negalima staigiai ir aštriai spausti stabdžio pedalo, nes tai tik padidina automobilio slydimą į šoną.

Kai sukibimą su kelio danga praranda priekiniai ratai (dažniausiai taip nutinka darant staigų posūkį), reikia tuojau pat nuimti koją nuo greičio pedalo, sumažinti vairo sukimą, o po to vėl atsargiai daryti posūkį iš naujo. Toks manevras leidžia atstatyti reikiamą automobilio trajektoriją.

Vairuojant automobilį su ABS sistema svarbu išvengti ratų užblokavimo stabdymo metu. Nors ABS turinčių automobilių sustojimo distancija yra trumpesnė, važiuojant per dideliu greičiu neapsaugo net geriausia stabdymo sistema. Visais atvejais svarbiausia pasirinkti realioms kelio sąlygoms tinkamą greitį ir jo neviršyti. Vairuojant žiemos metu visada patartina vairuoti švelniai ir vengti aštrių judesių ir manevrų.