Kelius padengus pirmajam plikledžiui ne vienas vairuotojas ima pagrįstai panikuoti. Mat automobilį su vasarinėmis padangomis vairuoti tampa per slid
Kelius padengus pirmajam plikledžiui ne vienas vairuotojas ima pagrįstai panikuoti. Mat automobilį su vasarinėmis padangomis vairuoti tampa per slidu ir per daug pavojinga.
Nors pagal Lietuvos Kelių eismo taisykles vasarines padangas pakeisti į žiemines griežtai būtina iki lapkričio 10 dienos, tačiau dėl atsargumo tai padaryti patartina vidutinei paros temperatūrai nukritus iki 7 laipsnių šilumos, nes, prasidėjus pirmiesiems šalčiams, geriau nerizikuoti važinėjant vasarinėmis padangomis, turinčiomis kelis kartus mažesnį sukibimą su sniegu ir ledu.
Kaip rašo Ratuservisas.lt, visas žiemines padangas galima suskirstyti į:
- Dygliuotas (arba dygliuojamas);
- „Minkšto mišinio“ (arba „Skandinaviško“ tipo);
- „Kieto mišinio“.
Dygliuotos padangos
Puikus sukibimas su apledėjusia kelio danga yra neabejotinas dygliuotų padangų pranašumas, kurį galima įvardinti – ne mažiau kaip 10 metrų trumpesnis stabdymo kelias.
Tiek automobilio su dygliuotomis padangomis stabdymo kelias yra trumpesnis lyginant su „minkšto“ mišinio ar „kieto“ mišinio padangomis. Šis skirtumas gaunamas stabdant 50 km/h greičiu važiuojantį automobilį iki visiško sustojimo.
Padangų dygliai padeda valdyti automobilį posūkiuose. Taupantiems galima pridurti, kad dygliuotas padangas eksploatuosite bent sezonu ilgiau nei nedygliuotas.
Nepaisant akivaizdžių privalumų esant sudėtingoms vairavimo sąlygoms žiemą, dygliuotų padangų naudojimas daugelyje šalių yra apribotas. Lietuvoje taip pat diskutuojama dėl dygliuotų padangų naudojimo tikslingumo. Taip yra dėl to kad, nesant ledo ar privažinėto sniego dangos dygliuotos padangos ardo kelio dangą, yra ženkliai triukšmingesnės lyginant su kitų tipų padangomis bei mažiau efektyvios lyginant su „kieto“ mišinio padangomis stabdant esant šlapiai asfalto dangai.
Dygliuotas padangas siūlytume rinktis jei daugiau važinėjate prastai valomais keliais bei neplanuojate važiuoti į Vakarų Europos šalis, kur naudoti dygliuotas padangas draudžiama.
Taip pat dygliuotos padangos geras pasirinkimas pradedantiems vairuotojams, nes jų „elgesys“ labiausiai prognozuojamas, besikeičiant vairavimo sąlygoms.
Nerekomenduojame naudoti dygliuotų padangų, jei planuojate didžiąją laiko dalį važinėti mieste, kur gerai valomos kelių dangos.
Popupliariausios dygliuotos (dygliuojamos) padangos: Gislaved Nord Frost, Pirelli Carving, Goodyear Extreme, Nokian Hakapelita, Hankook W409, Barum Norpolaris ir kt.
Dygliuojamos, bet be dyglių
Kai kurių modelių dygliuojamas padangas tam tikrais atvejais, kai dyglių naudojimas nėra galimas (pvz.: vykstama į Vakarų Europos šalis), o reikalingas geras padangos pravažumas per sniegą, siūlome naudoti dygliavimui skirtas, tačiau nesudygliuotas padangas ir išnaudoti dygliuojamose padangose pritaikytus konstrukcinius sprendimus padangų pravažumui padidinti (pvz.: dygliuojamose padangose esanti stati šoninė protektoriaus briauna).
- „Minkšto mišinio“ (arba „Skandinaviško“ tipo) padangos
Šio tipo padangos buvo sukurtos naudoti išimtinai Skandinavijoje kaip alternatyva dygliuotoms padangoms, tačiau per keletą metų paplito ir kitų šalių rinkose, taip pat ir Lietuvoje. Šio tipo padangos yra mažiau triukšmingos, gerai sukimba su snieguota bei apledijusia kelio danga, komfortiškesnės, palyginus su „kieto“ mišinio padangomis. Tačiau reikia akcentuoti, kad šio tipo padangos skirtos eksploatuoti esant žemai oro temperatūrai (-10oC ir žemiau) bei esant apledėjusiai ar sniegu padengtai kelio dangai.
Lietuviškos žiemos ne visada yra tokios atšiaurios kaip Skandinavijoje, o esant „švelnioms“ žiemoms pasireiškia „minkšto“ mišinio padangų trūkumai. Pats akivaizdžiausias, tai automobilio nestabilumas, važiuojant didesniu greičiu (60 km/h ir greičiau) bei ilgas stabdymo kelias, esant teigiamai temperatūrai ir sausam ar šlapiam asfaltui. Šie trūkumai ypač pasireiškia „minkšto“ mišinio padangas naudojant ant sunkesnių ir galingesnių automobilių su ABS įranga. „Minkšto“ mišinio padangų „elgesys“ smarkiai kinta keičiantis oro sąlygoms ir kelio dangai. Dėl šios priežasties nerekomenduotume „minkšto“ mišinio padangų pradedantiesiems vairuotojams.
Svarbu. „Minkšto“ mišinio padangų kategoriškai negalima naudoti vasarą! Automobilio su „minkšto“ mišinio padangomis stabdymo kelias dėl minkštos gumos mišinio bei smulkiai supjaustyto protektoriaus bus beveik dvigubai ilgesnis nei automobilio su vasarinėmis padangomis.
Popupliariausios „minkšto“ mišinio padangos: Continental ContiVikingContact 5, Bridgestone Blizzak Nordic, Dunlop Graspic, Goodyear Ice Navy, Nokian RSI, Hankook W605, Gislaved Soft Frost ir kt.
- „Kieto mišinio“ padangos
Tai yra Europoje dažniausiai naudojamas padangų tipas. Dažnai vairuotojai klaidingai mano, kad „kieto“ mišinio padangos yra tokios kietos kaip vasarinės. Šio tipo padangos tai tradicinės, nuo seno visoje Europoje naudojamos padangos. Atsiradus „minkšto“ mišinio padangoms pradėta padangas skirstyti pagal mišinio kietumą dėl skirtingų šių padangų savybių.
„Kieto“ mišinio padangų privalumai: geras sukibimas, esant šlapiai ar šlapiu sniegu padengtai kelio dangai, geras automobilio valdymas bei stabilumas, važiuojant dideliais greičiais (pvz.: važiuojant magistraliniais keliais). Pagrindinis šių padangų trukumas – nepakankamas sukimas su apledijusia kelio danga.
Galiniais ratais varomų automobilių savininkai turėtų itin atidžiai rinktis „kieto“ mišinio padangas,-tikslinga paprašyti pardavėjų rekomenduoti „minkščiausias iš kietų“ (tikėtina, kad jei padangos yra „ per kietos“ galiniai automobilio ratai pajudant iš vietos prasisuks dėl per menko sukibimo su kelio danga).
„Kieto“ mišinio padangas rekomenduotume dažnai važinėjantiems gerai valomais keliais, (vairuojantiems miestuose, greitkeliuose). Esant plikledžiui reiktų vairuoti itin atsargiai, ypač įvažiuojant į sankryžą.
„Kieto“ mišinio padangų pasirinkimas yra labai didelis. Jas galima suskirstyti į tris grupes: Standartinės (Standart performance), HP (High Performance) ir UHP (Ultra High performance).
Taip šios padangos skirstomos dėl jų skirtingos paskirties:
Standartinės padangos skirtos mažiems ir vidutinio dydžio automobiliams ir paprastai šių padangų greičio indeksas yra ne didesnis nei „T“ (190 km/h);
HP padangos skirtos vidutinio dydžio automobiliams. Šių padangų greičio indeksas yra ne didesnis nei „H“ (210 km/h);
UHP padangos dideliem ir galingiem automobiliams. Šių padangų greičio indeksas yra ne mažesnis nei „V“ (240 km/h).
Skirtingos paskirties padangos skiriasi vidine struktūra, protektoriaus mišiniais. Kai kurie gamintojai kiekvienai kategorijai gamina skirtingus protektoriaus raštus.
„Kieto“ mišinio padangų pasiūla yra labai didelė. Pasitaiko tikrai nesėkmingų bei Lietuvos klimatinėms sąlygoms netinkamų šio tipo padangų modelių, todėl renkantis nevenkite pasikonsultuoti su pardavėju.
Rinktis platesnes ar siauresnes padangas?
Padangos protektoriaus kontaktinio ploto forma turi didelę reikšmę padangos savybėms. Plačios žemo profilio padangos („UHP“ padangos) turi platesnį kontaktinio ploto atspaudą nei siauros standartinės padangos, todėl plačios padangos geriau valdomos posūkiuose, turi geresnį sukibimą su sausa kelio danga. Tačiau plačios padangos blogiau išstumia vandenį (žiemą- pažliugusį sniegą). Dažniausiai siauresnės ir aukštesnio profilio padangos yra pigesnės nei plačios žemo profilio padangos.
Žiemines padangas rekomenduojama rinktis kuo siauresnes – atsižvelgiant į gamintojų rekomenduojamus matmenis.
Kada žiemines padangas reiktų keisti naujomis?
Padangas naujomis reiktų keisti, jei senosios padangos turi pažeidimų, gumbų ar padangų protektoriaus gylis neatitinka rekomenduojamų ar minimalių protektoriaus gylio reikšmių. Priminsime, kad rekomenduojamas žieminių padangų gylis lengviesiems automobiliams yra 4-5 mm, o minimalus, reikalaujamas kelių eismo taisyklėse, ne mažesnis kaip 3 mm.
Pateikiame paprastą būdą kaip kiekvienas vairuotojas be jokių specialių prietaisų gali pasitikrinti padangos protektoriaus gylį pasinaudojant 2 litų moneta. Jei monetą įdėjus į giliausią padangos protektoriaus vietą lieka matomas išorinis (geltonas) monetos žiedas(žiūrėti į paveikslėlį žemiau), tai reiktų keisti žiemines padangas naujomis.
Kai kurios žieminės padangos turi protektoriaus nudilimo indikatorius, kurie susilygina su protektoriumi esant 4 mm protektoriaus gyliui. Tokie indikatoriai žymimi snaigės simboliu. Tai rekomenduojamas minimalus žieminių padangų protektoriaus gylis.
Padangų amžius
Gamybos data yra nurodoma ant kiekvienos padangos. Padangų gamybos datą žymi paskutiniai 4 skaičiai, einantis po užrašo „DOT“. Pirmi du skaičiai nuo galo reiškia gamybos metus, 3- ias ir 4- as- pagaminimo savaitę. Nuotraukoje pavaizduota padanga pagaminta 2004 metų 16-tą metų savaitę.
Bėgant laikui padangų savybės prastėja. Nėra tyrimų, kurie parodytų kiek procentų pablogėja konkretaus modelio padangos sukibimas tarkim po 5 metų. Padangų gamintojai gana nekonkrečiai apibrėžia padangų tinkamumo naudoti terminą, akcentuodami, kad labai daug kas priklauso nuo padangų eksploatavimo bei sandėliavimo sąlygų. Tačiau nurodoma, kad maksimalus padangų realizavimo terminas yra 5 metai, eksploatavimo terminas- 10 metų.
Taigi po 10 metų padangą reiktų utilizuoti, net jei protektoriaus gylis dar yra pakankamas.
Skirtingos padangos sensta nevienodai greitai. Lengvajam komerciniam automobiliui skirta padanga sensta lėčiau nei standartinė „T“ greičio indekso lengvojo automobilio padanga, o pastaroji sensta žymiai lėčiau nei Formulės 1 varžyboms skirta padanga.
Kaip sužinoti kokio matmens padangos tinkamos Jūsų automobiliui?Automobilio gamintojo rekomenduojamų padangų matmenis galite sužinoti žvilgterėję į automobilio techninio aptarnavimo vadovą. Taip pat padangų matmenys būna užrašyti ant automobilyje esančio lipduko, kuris klijuojamas ant priekinių durelių atramos, ant kuro bako vidinės pusės arba ant daiktadėžės vidinės pusės.
Dėl padangų matmens parinkimo galite kreiptis į www.ratuservisas.lt, nurodydami automobilio modelį, gamybos metus bei variklio galingumą kW ar AG.
Keisti vieną padangą, dvi, o gal visas?
Apsisprendžiant reikėtų žinoti, kad:
Visos automobilio padangos turi atitikti minimalius kelių eismo taisyklėse nurodytus reikalavimus. Visos automobilio padangos privalo būti maksimaliai identiškos pagal greičio indeksus, protektoriaus raštą bei sukibimą su keliu.Jei dėl tam tikrų priežasčių reikia keisti vieną padangą, naujoji padanga turi būti to paties gamintojo, protektoriaus rašto, greičio bei apkrovos indekso, kaip ir senoji.
Taip pat, jei reikia keisti vieną padangą, tikslinga įvertinti greta (ant tos pačios ašies) esančios padangos protektoriaus gylį. Jei greta esančios padangos protektoriaus gylis yra artimas minimaliam, tikslinga įsigyti dvi naujas padangas. Tokia rekomendacija grindžiamą tuo, kad nudilusios ir naujos padangos sukibimas su keliu ženkliai skiriasi, be to nauja padanga yra apkraunama labiau, taigi ji dėvisi ženkliai sparčiau.
Jei dvi vienos ašies padangos nudilusios labiau nei kitos dvi, rekomenduojama rinktis 2 naujas to paties gamintojo, modelio padangas, kaip ir naudojamos ant kitos ašies.
Nedarykite klaidos ir nemontuokite ant skirtingų automobilio ašių skirtingų tipų padangų (pvz.: ant vienos ašies dygliuotų, o ant kitos nedygliuotų). Dėl skirtingo padangų sukibimo automobilis taps sunkiai valdomas, ypač slidžiame kelyje. Pageidautina, kad visos 4 padangos turi būti vienodo tipo (visos dygliuotos arba visos nedygliuotos „kieto“ mišinio arba „minkšto“ mišinio). Naujas padangas reiktų montuoti ant galinės ašies.
Tai rekomenduojama siekiant išvengti akvaplanavimo- plono vandens sluoksnio atsiradimo tarp padangos ir kelio ko pasėkoje prarandama automobilio kontrolė. Jei akvaplanavimas įvyksta dėl nepakankamo vandens išstūmimo iš po priekinės automobilio ašies, prasisuka priekiniai automobilio ratai. Tokiu atveju automobilis lieka stabilus arba jį galima stabilizuoti vairo pagalba. Sumažinus greitį, automobilis vėl atgauna sukibimą su keliu.
Kai akvaplanavimas įvyksta galinėje ašyje, automobilio galinė dalis pradeda slysti šonu, o automobilį stabilizuoti tokiu atveju yra sudėtinga. Staigus automobilio stabdymas gali dar pabloginti situaciją.
Jei visos padangos yra nudilusios vienodai, galite rinktis Jums tinkančias 4 naujas padangas.
Reiktų turėti vieną padangų komplektą ar du?Galime atsakyti vienareikšmiškai, kad reikalingi du padangų komplektai-vienas žiemai, kitas vasarai. Ir tai nėra pardavėjų ar gamintojų triukas, siekiant padidinti pardavimus. Gyvename krašte, kur metų bėgyje temperatūra svyruoja nuo +30O iki-30O ir nėra tokių universalių padangų, kurios užtikrintų saugų vairavimą, esant tokiam temperatūrų bei klimatinių sąlygų skirtumui.
Daug kas apsigauna naudodami tik M+S ženklu pažymėtas padangas, taip vadinamas universalias padangas. Tokio tipo padangos yra populiarios Amerikos žemyne, tačiau patys Amerikos padangų pardavėjai M+S tipo padangas rekomenduoja kaip galimas eksploatuoti iki vėlyvo rudens arba iki pasirodant pirmam sniegui, o šiam iškritus siūlo naudoti žiemines padangas.
Žieminės padangos žymimos M+S raidėmis kartu su į kalną įbrėžtu snaigės ženklu.
Jei padanga yra pažymėta tik M+S žymėjimu, tai ji nėra žieminė (kas reikštų, kad žiemos sąlygomis padangos sukibimo su keliu savybės bus prastos).
Ką patarti vairuotojams, kurie nuvažiuoja nedaug (iki 5000 km per metus) ir kuriems įsigyti du padangų komplektus ekonomiškai neapsimoka (nes padangos pasens ir praras savo savybes). Šiuo atveju siūlome iš dviejų blogybių rinktis mažesnę, tai yra įsigyti „kieto“ mišinio žiemines padangas ir naudoti jas ir vasarą. Šis variantas yra geresnis nei ieškoti M+S (taip vadinamų universalių) padangų su itin prastomis sukibimo savybėmis eksploatuojant automobilį žiemą.
Įsigyti naujas, restauruotas ar dėvėtas?
Rekomenduojame rinktis naujas arba atnaujintas (restauruotas) padangas. Įsigydami naujas kokybiškas padangas būsite užtikrinti, kad padarėte viską, kad sudėtingomis žiemos sąlygomis turėtumėte geriausią sukibimą bei pravažumą kelyje.
Atnaujintas (restauruotas) padangas siūlome kaip pigesnę alternatyvą naujoms padangoms. Maža kaina yra didžiausias tokių padangų privalumas. Tačiau atnaujintos padangos nėra tolygios naujoms padangoms savo savybėmis dėl žemiau išvardintų priežasčių:
Padangos atnaujinamos neatrenkant karkasų pagal gamintoją ir modelį, o skirtingų gamintojų ir modelių karkasai kelyje „elgiasi“ skirtingai. Pvz.: gali būti, kad priekinės padangos karkasas bus standesnis nei galinės ar atvirkščiai. Tokiu atveju automobilis bus nestabilus posūkiuose.Per pastaruosius metus atnaujintų padangų protektoriaus mišinių sudėtis ženkliai pagerėjo ir nedaug kuo skiriasi nuo pigesnių naujų padangų.
Tačiau restauruotų padangų įpjovų (lamelių) kokybė yra prastesnė nei naujose padangose. Tuo nesunku įsitikinti palyginus naujas ir atnaujintas padangas.Nepaisant pakankamai pažangių padangų atnaujinimo technologijų bei kokybės kontrolės atnaujintų padangų kokybė neprilygsta naujų padangų kokybei, todėl gali pasireikšti automobilio vibracija, padidėjęs triukšmingumas ir pan.Taigi atnaujintas padangas galime rekomenduoti vairuotojams, kurie važinėja nedideliais greičiais, daugiausia mieste.
Apie dėvėtas padangas nieko gero pasakyti negalime. Didžioji dalis mūsų rinkoje parduodamų dėvėtų padangų protektoriaus gylis 3-4 mm, o tai praktiškai 100 proc. nudėvėtos žieminės padangos. Palyginkite: naujų ar atnaujintų (restauruotų) žieminių padangų protektoriaus gylis 8-10 mm. Minimalus kelių eismo taisyklėse leidžiamas lengvųjų automobilių protektoriaus gylis 3 mm, o rekomenduojamas 4-5 mm. Tokių padangų kaina yra apie 60-80 Lt, todėl nesuprantama, kodėl vairuotojai ryžtasi įsigyti tokias padangas-nes tai paprasčiausiai pinigų švaistymas. Jei negalite sau leisti įsigyti naujas padangas, tai rinkitės atnaujintas-jų kaina beveik tokia pati kaip ir dėvėtų, tačiau atnaujintos padangos žymiai saugesnės, turi naują protektorių, jas eksploatuosite kelis sezonus.
Kiti žymėjimai:
C – žymimos mikroautobusams skirtos padangos (pvz.: 195/65R16C, 195R14C – šiuo atveju, kai nerašomas aukštis, ieškodami paieškoje nurodykite pilną aukštį – 80)
XL – sustiprintos (Extra Load)
RF – sustiprintos (Reinforced)
RFT – riedėjimo be slėgio technologija (Run Flat Tyre – Bridgestone, Nokian, Pirelli gamintojų žymėjimas)
ZP – riedėjimo be slėgio technologija (Zero Pressure – Michelin žymėjimas)
SSR – riedėjimo be slėgio technologija (Self Supporting Run Flat Tyre – Continental žymėjimas)
EMT arba ROF – riedėjimo be slėgio technologija (Extended Mobility Technology/Run On Flat – Goodyear žymėjimas)
DSST arba ROF – riedėjimo be slėgio technologija (Dunlop Self-Supporting Technology/Run On Flat – Dunlop žymėjimas).
Pagal: Kaunodiena.lt