HomeNaujienos

Ateitis priklauso elektromobiliams?

Ateities automobiliai bus varomi elektra. Daugelis įtariai žvelgiame į tokius drąsius teiginius ir tam turime priežastį. „Baker“ elektromobilis buvo p

Ar važinėsime vandeniliu Europoje?
„Subaru“ pristatė naujieną – „Impreza XV crossover“
Orientacinėse lenktynėse NIGHT STREET RACE, Vilnius

Ateities automobiliai bus varomi elektra. Daugelis įtariai žvelgiame į tokius drąsius teiginius ir tam turime priežastį. „Baker“ elektromobilis buvo pristatytas 1899 metais. Jis važiavo 40 km/h maksimaliu greičiu ir įveikdavo 160 kilometrų atstumą. Tais laikais vos kas penktas amerikietiškas automobilis buvo varomas benzinu. Likusi dalis naudojo elektros arba garo energiją. Vis dėlto benzinas ir dyzelinas dominavo didžiąją XX amžiaus dalį.

Norėdami išsiaiškinti, kas vyksta elektrinių transporto priemonių srityje — kokioje padėtyje esame ir kokia kryptimi judame, — „Longkroso” bandymų trasoje į vieną vietą sustatėme visus, kokius tik galėjome prigriebti, elektromobilius.

REVA G-Wiz — mažiausia transporto priemonė iš visų. Teigiama, kad su ja nuvažiuojama 77 kilometrai, o maksimalus greitis — vos didesnis nei 80 km/h. Kitas modelis sąraše — SMART Fortwo ED. Jo 41 AG motoras ir ličio jonų baterija sukuria 100 km/h maksimalų greitį ir leidžia nuvažiuoti 113 kilometrų. CITROËN C1 Ev’ie rinkoje pasirodė prieš porą mėnesių. Jame montuojamas 40 AG motoras, automobilis gali pasiekti 97 km/h greitį ir nuvažiuoti 97 kilometrus. Didžiausias automobilis kompanijoje — MITSUBISHI iMiEV. Jis gali pasigirti galingesniu 63 AG motoru, kuris mašiną išjudina iki 129 km/h.

Norėdami šioje srityje būti tikslesni ir profesionaliau papasakoti padėtį, pagalbos kreipėmės į Richardą Parry-Jonesą, kuris pastaruoju metu eina „Ford“ pasaulinių produktų vystymo vadovo pareigas ir yra svarbiausias techninės srities darbuotojas. RPJ, kaip jį dauguma vadina, yra vienas automobilių mechanikos lyderių pasaulyje. Šiuo metu jis įsitraukęs į konsultacinę veiklą gamtosaugos, transporto ir elektrinių transporto priemonių srityje.

„Na, ar galime išsirinkti vieną iš automobilių?“ — atvykęs į „Longkrosą” paklausė RPJ. Jis dar nėra vairavęs nė vieno iš mūsų atrinktų modelių ir su nekantrumu laukė galimybės atsidurti prie jų vairo. Pirmasis eilėje — MITSUBISHI iMiEV.

Vos deaktyvavus imobilizatorių labiausiai į akis krenta tai, koks iMiEV panašus į įprastą šeimyninį automobilį. Mašina užvedama pasukus raktelį, jos pavarų svirtis turi tokią pat perjungimo kulisę kaip ir tradicinė automatinė pavarų dėžė, nuspaudus akceleratorių automobilis ima judėti pirmyn be jokių trukdžių. RPJ jis padarė įspūdį. „Automobilis tikrai geras, — sako jis. — Jis panašus į įprastą serijinį modelį.“

Nors prietaisų skyde ir sumontuotas baterijos įkrovimo matuoklis, visų pirma į akis krenta tai, kad jame nėra prietaiso, rodančio kiek liko nuvažiuoti kilometrų. „Mane tai nustebino, — sako RPJ. — Ši transporto priemonė yra labiausiai „subrendusi“ iš visų čia esančių, tačiau visgi nepateikia tokios svarbios informacijos. Ji yra privaloma, norint pardavinėti elektromobilius.“ Mechanikas yra įsitikinęs, kad naudotojai su tuo sutiks. Mes tam pritariame.

Prieš pradėdamas mažinti tempą, iMiEV su gan didele galia įsibėgėja iki 80 km/h. Tačiau ir važiuojant tokiu greičiu galima pastebėti, kad automobilis yra pasiruošęs didesniam greičiui, todėl pasiekiame greičio limitą. Valdymas yra saugus ir nuspėjamas, tačiau blankus. RPJ šią savybę aiškina neįprastai ilga ir siaura platforma, turinčia didžiulį svorį tarp užpakalinių ratų. Vis dėlto jis tiki, kad dar galima atlikti keletą mechaninių patobulinimų ir šį niuansą ištaisyti. „Agregatus tikrai galima optimizuoti. Tiesiog manau, kad jie valdymų savybių nelaikė prioritetu — ir tai yra tiesa. Kompanija didžiausią dėmesį sutelkė į vairuotojo patogumą. Iš tiesų esu linkęs šį modelį laikyti benzininio automobilio pakaitalu.“

Kitas — CITROËN C1 Ev’ie. Automobilis turi standartinį C1 interjerą su keletu padailinimų. Tai byloja apie tai, kad modelis nepelnys dizaino liaupsių. Vis dėlto viduje viskas tinkamai išdėstyta ir lengvai pasiekiama. Prietaisų skyde ir durelėse panaudota chromuota apdaila. „Medžiagos yra puikios. Jos iš tiesų atrodo gana rafinuotai“, — sako RPJ.

Vis dėlto vos tik pajudėjus pirmyn tampa aišku, kad visi varantieji mechanizmai neprilygsta „Mitsubishi“. „Automobilis iš dalies tinkamas važinėti mieste, tačiau ne visos technologijos jam deramai pritaikytos“, — teigia RPJ. Vis dėlto jis tinkamas važiuoti tik mieste. Ironiška, kad priartėjus prie maksimalaus 80 km/h greičio CITROËN valdymas atrodo labiau ištobulintas nei „Mitsubishi“ modelio. „Važiuojant didesniu greičiu valdymas tampa geresnis, — teigia RPJ. — Automobilis rieda prasčiau, tačiau priekinė ir užpakalinė pakaba dirba išvien.“

SMART Fortwo greičiausiai galime vadinti miestietiško stiliaus simboliu. „Visuomet šiek tiek žavėjausi SMART, — teigia RPJ. — Ir nors interjeras yra pasenęs, nereikėtų didelių pastangų jam atnaujinti. Bet kuriuo atveju visa automobilio idėja turi daug žavesio.“ Deja, pagyros ištirpsta vos pajudėjus iš vietos. „Valdymas baisus. Modelis negali lėtai slinkti pradedant važiuoti. Pedalo eiga per didelė.“ Pradėjus važiuoti automobilis yra vikresnis nei C1. Jo akceleracija ir reakcija važiuojant mažu greičiu turėtų būti naudinga skrodžiant kelius didelių grūsčių metu. „Modelis atrodo vikresnis už CITROËN, — pastebi RPJ. — Retkarčiais naudočiausi juo ilgesnių kelionių metu, tačiau prieš kirsdamas skiriamąsias juostas pagalvočiau du kartus.“

SMART ED nuvilia valdymu. Ypač — nepakankamu pasukamumu. RPJ pradeda kalbėti mechanikos terminais. „Turint trumpos važiuoklės bazės automobilį su aukštu svorio centru, negalima modelio padaryti pernelyg vikriu. Netgi bateriją sumontavus pačiame dugne turi būti atsargus juo greičiau važiuodamas“, — teigia jis. Atsarga gėdos nedaro. Tačiau važiuojant 80 km/h greičiu ir posūkyje įsijungus ESP (elektroninė stabilizavimo programa), SMART atsargumo nerasi nė su žiburiu.

Žvelgiant iš išorės G-Wiz proporcijos tarsi sako, kad tai yra kompaktiškas miesto automobilis. Turėtų būti nesunku jį pastatyti kur tik norisi. Vis dėlto neįmanoma įsėdus į G- Wiz nepakomentuoti jo minimalistinio interjero. Jeigu pasakytume, kad salonas turi prasto, blizgaus, kieto plastiko perteklių, sudarytumėte apgaulingą įspūdį. „Panašu, kad visa tai kūrę žmonės nesirūpino dizainu, — sako RPJ. — Geras stilius nėra brangus. Tiesiog reikia tuo pasirūpinti.“

Vos pradėję važiuoti suprantame, kad G-Wiz yra automobilio, golfo vežimėlio ir judraus motorolerio mišinys. Keista tai, kad negali jo įvertinti neatsisėdęs prie vairo ir nepradėjęs judėti. Vertinant pagal bet kokius įprastus standartus, modelį reikėtų vadinti baisiu. Prieš pagriebdamas žodyną, kad surastų keiksmažodžius, RPJ pastebi, kad Reva nusipelno pripažinimo dėl to, jog šį „reginį“ sukūrė jau prieš kelerius metus — 2001-aisiais. „Tiesą sakant, modelis buvo pats pirmas šioje srityje. Tam tikra prasme jį galime vadinti pradininku. Kalbant apie išmoktas pamokas, svarbu, kad automobilis parodė, kokiu keliu nederėtų judėti pirmyn.“

Prieiname prie labai svarbaus apibendrinimo. Kompanija negali elektromobiliui konstruoti naujos platformos — ji tiesiog neatsipirks. Taigi darbai turi vykti ant pusiau standartinio produkto. „Vairuotojai neatsisakys to, prie ko yra pripratę. Gyvenantys mieste labiau vertina stilių, kadangi juos nuolat supa stiliaus ženklai: architektūra, interjero dizainas, mada. Jie tiesiog nepirks automobilio, kuris neturi jokio stiliaus.“

Stebina mūsų vairuotų automobilių galimybės ir galbūt kainos. MITSUBISHI yra neabejotinai pranašiausias iš visų ir labiausiai ištobulintas, tačiau galiausiai pasirodęs JK rinkoje jis turėtų kainuoti apie 100 000 Lt. Automobilį galime laikyti geru atsvaros tašku — to reikėtų visiems siekti.

SMART ir C1 siūlo skirtingus tos pačios problemos sprendimo būdus. C1 turi ketverias duris, siūlo geresnį valdymą važiuojant dideliu greičiu ir jau yra parduodamas. Vis dėlto jis yra gana nerangus ir neturi Fortwo būdingos charizmos. SMART gali pasigirti didesniu judrumu, tačiau nepademonstruos nieko stulbinančio, stengiantis pasivėžinti energingai. Be to, jo serijinė gamyba neprasidės anksčiau nei 2012-aisiais.

G-Wiz yra gaminamas, parduodamas ir matomas Londono gatvėse. Visa tai — pardavimų ir rinkodaros nuopelnai. Turintis ličio jonų baterijas, tačiau kitais atžvilgiais identiškas tam, kurį išbandėme, rinkoje greitai pasirodys G-Wiz L-ion. Jis kainuos 63 000 Lt.

Ką mums parodys ateitis? „Iki 2015 metų kai kurie gamintojai turės bent vieno modelio elektrinę versiją, — teigia RPJ. — O iki 2020-ųjų tai bus būdinga visiems gamintojams. Vis dėlto iki 2025-ųjų elektriniai automobiliai dar nebus pagrindinė transporto priemonė.“ Pagrindine kliūtimi išliks kaina. „Nebent įvyks milžiniškas technologinis perversmas — šioje srityje dirba daug išmintingų žmonių, tačiau net ir 2020 metais kiekvienas baterijos paketas kainuos apie 20 000 Lt.“ Taigi gal ir išvysime elektrinę automobilių ateitį, tačiau didžiajai daugumai automobilių vairuotojų, kuriems rūpi tik kaina, tai neturėtų būti įdomu.