Garu varomi automobiliai

Garu varomi automobiliai

Automobilis, kurį dabar žinome buvo išrastas ir tobulintas ne vieno išradėjo. Automobilių istorija atspindi pasaulines evoliucijos tendencijas. Yra ap

Ar maži automobiliai pavojingesni už didelius?
Pradedama naujųjų „Škoda Rapid“ masinė gamyba
„Kia“ pristatė naują hibridą su saulės baterijų stogu

Automobilis, kurį dabar žinome buvo išrastas ir tobulintas ne vieno išradėjo. Automobilių istorija atspindi pasaulines evoliucijos tendencijas. Yra apskaičiuota, kad sukurti dabartinį automobilį padėjo 100000 patentuotų produktų. Iš tiesų pradžią šiam išradimui davė tokie garsūs išradėjai kaip Leonardas da Vinčis ir Izaokas Niutonas, šie pirmieji nupiešė teoretinius planus, kaip sumontuoti garo variklį.

1769 metais pirma savaeigė transporto priemonė buvo karinis traktorius. Šį sukūrė prancūzų inžinierius ir mechanikas Nicolas Joeph Cugnot (1725 – 1804). Cugnot kaip energijos šaltinį išrastajai priemonei naudojo garo variklį. Variklis pagal jo nurodymus buvo sukurtas Paryžiaus Arsenale, mechaniko Brezin. Dabar automobilių remontas specialistams atrodo niekniekis, o štai tais laikais viską reikėjo sukurti patiems. Beje, pirmasis savaeigis traktorius buvo naudojamas prancūzų armijoje traukti artilerijos pabūklus, jo greitis buvo 4 kilometrai per valandą. 1770 metais Cugnont sukūrė garu varomą triratį, kuris galėjo gabenti 4 keleivius. Šios transporto priemonės dar nenaudojo padangų, todėl ir tokios dabar populiarus paslaugos kaip padangų montavimas nereikėjo. Padangos transporto priemonėms pradėtos tik po beveik 100 metų.

1771 metais Cugnot su viena savo sukurta transporto priemone atsitrenkė į akmeninę sieną, tuo pačiu šis įvykis yra žinomas kaip pirmoji savaeigės transporto priemonės avarija. Šis nutikimas buvo tik pirmasis iš toliau išradėją lydėjusių nesėkmių. Išradėjas turėjo du investuotojas, netikėtai po įvykusios avarijos vienas iš jų mirė, o kitas buvo ištremtas iš šalies, taigi taip nutrūko tolimesni Cugnot bandymai.

Taigi kaip jau supratote pirmieji automobiliai buvo varomi garo varikliais, vėliau šiuos pakeitė sudėtingesni stūmokliniai, tada alkūniniu velenu varomi, na o dabar turime ir elektrines transporto priemones. Beje, prasidėjus savaeigių transporto priemonių gamybai tiek kelią, tiek bėgius naudojančios mašinos buvo varomos garo varikliais. Istorikai, kurie pripažįsta garu varomas mašinas automobiliais Nicolą Cugnot laiko automobilių išradėju.

Po Cugnot sekė keletas kitų išradimų:

  • Cugnot transporto priemonė buvo patobulinta kito prancūzo Onesiphore Pecqueur, kuris pridėjo kelių skirtingų bėgių greičių pavarą.
  • 1789 metais pirmasis garu varomos kelių mašinos patentas buvo išduotas Oliver Evans.
  • 1801 metais Richard Trevithick sukūrė garu varomą karietą, pirmąją D. Britanijoje.
  • D. Britanijoje nuo 1820 iki 1840 metų garu varomos specialios karietos teikė reguliarias transportavimo paslaugas. Vėliau šios buvo uždraustos, dėl šios priežasties labai sustiprėjo Anglijos geležinkeliai.
  •  Garu varomi traktoriai (sukurti Charles Deitz) Paryžiaus ir Bordo keliuose karietas su keleiviais tempė iki 1850 metų.
  • Jungtinėse Amerikos Valstijose garu varomos karietos naudotos nuo 1860 iki 1880 metų. Jų išradėjais laikomi: Harrison Dyer, Joseph Dixon, Rufus Porter ir William T. James.
  • 1871 metasi fizikos profesorius J. W. Carhart iš Viskonsino valstijos universiteto ir J. I. Case įmonė sukūrė garu varomą automobilių, kuris laimėjo pirmąsias 200 myliu lenktynes.

Beje, garu varomos transporto priemonės nebuvo vienišos automobilių atsiradimo eros pradžioje. Kaip bebūtų keista, tuo metu buvo išrasta ir pora elektra varomų automobilių. Tarp 1832 iki 1839 (tikslūs metai nėra žinomi) metais škotas Robert Anderson išrado elektra varomą karietą. Deja, dėl savo dydžio ir labai dažno poreikio į krauti bateriją ši transporto priemonė netapo labai populiari. Po kelių dešimtmečių tiek garo variklis, tiek elektrinės transporto priemonės buvo nukonkuruotos benzinu varomų automobilių.

Dabartinių automobilių remontas prieš porą šimtmečių atrodė gerokai kitaip. Prabėgę metai pirmąsias mašinas gerokai pakeitė ir patobulino. Štai nuo nepatogių drebančių garu varomų karietų perėjome prie patogių greitų automobilių su amortizatoriais. Kuriems, beje, ir aptarnavimo išlaidos gerokai išaugo, prie gerą šimtmetį nebūtum pagalvojęs, kad reikės keliauti į servisą, kur bus atliekamas padangų montavimas.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0